ROSE

Fecioarele nechibzuite

Matei 25:1-13

Citeam textul din Matei si dintr-o data mi-am dat seama ca fecioarele nechibzuite sunt caracaterizate de neseriozitate, la ele merge si asa, nu au un plan, o viziune, lasa lucrurile la voia intamplarii, plus de asta au in cap dezvoltata ideea ca se poate profita de pe urma celor din jur ca sa iti atingi scopul.

Fecioarele nechibzuite, si-au facut din start calculele, ele sunt comode si nu au chef momentan sa se duca dupa ulei, o sa traga un pui de somn si daca mai au timp se duc mai tarziu, pentru ca asa au chef, si daca nu mai au timp, cele chibzuite sunt langa ele si se vor milogi ca si alta data, le vor considera fraiere ca si alta data, vor beneficia de pe urma lor si vor trece din nou cu bine de provocarea pe care le-a dat-o viata.

M-au trecut fiorii cand am identificat aceste caracteristici ale fecioarelor nechibzuite, pentru ca seamana foarte bine cu un intreg segment dintre pocaiti. Oameni care lasa lucrurile la voia intamplarii, care nu sunt condusi de o viziune, ignoranti, nepasatori, comozi, si neseriosi in relatia cu oamenii si implicit cu Dumnezeu, oameni care nu au un scop in viata, care sunt imprastiati, pe care nu te poti baza si care ajung sa fie o povara pentru fecioarele chibzuite.

Imagineaza-ti insistenta cu care acestea le-au cerut ulei, imagineaza-ti ce au discutat fecioarele neintelepte pe drum, cum le-au barfit pe cele chibzuite ca de data asta nu au fost la cheremul lor, ca de data asta nu au acceptat sa mai fie locomotiva pentru ele si cu totii stim deznodamantul.

Biblia ne spune sa daruim, dar se pare ca exista o limita, acolo unde fiecare trebuie sa se descurce pe cont propriu, pe ceea ce a adunat sau nu a adunat.
Eu nu mai spun nimic, va las sa meditati in continuare.

1. Atunci Imparatia cerurilor se va asemana cu zece fecioare care si-au luat candelele si au iesit in intampinarea mirelui.

2. Cinci din ele erau nechibzuite, si cinci intelepte.

3. Cele nechibzuite, cand si-au luat candelele, n-au luat cu ele untdelemn;

4. dar cele intelepte, impreuna cu candelele, au luat cu ele si untdelemn in vase.

5. Fiindca mirele zabovea, au atipit toate si au adormit.

6. La miezul noptii, s-a auzit o strigare: „Iata mirele, iesiti-i in intampinare!”

7. Atunci toate fecioarele acelea s-au sculat si si-au pregatit candelele.

8. Cele nechibzuite au zis celor intelepte: „Dati-ne din untdelemnul vostru, caci ni se sting candelele.”

9. Cele intelepte le-au raspuns: „Nu; ca nu cumva sa nu ne ajunga nici noua nici voua; ci mai bine duceti-va la cei ce vand untdelemn si cumparati-va.”

10. Pe cand se duceau ele sa cumpere untdelemn, a venit mirele: cele ce erau gata au intrat cu el in odaia de nunta si s-a incuiat usa.

11. Mai pe urma, au venit si celelalte fecioare si au zis: „Doamne, Doamne, deschide-ne!”

12. Dar el, drept raspuns, le-a zis: „Adevarat va spun ca nu va cunosc!”

13. Vegheati, dar, caci nu stiti ziua, nici ceasul in care va veni Fiul omului.

30 responses

  1. Doc-mana

    presupun ca tu esti o fecioara chibzuita. cum te impovareaza pe tine cele nechibzuite?

    Aprilie 6, 2010 la 9:02 pm

  2. Doc-mana,
    sincer iti spun, nu ma astept sa intelegi ce scriu eu aici, ceea ce nu inteleg e de ce revi din nou si din nou si vad ca azi ai dat 4 comentarii unul dupa altul in care ti-ai exprimat dezacordul intr-un mod rautacios cu ceea ce am scris. Ti-am mai spus, e atat de simplu sa eviti sa te mai enervezi pe mine, „schimba canalul” sunt mii de site-uri, bloguri. Asta mi se pare un simptom de masochism, daca iti place sa citesti ce de fapt te enerveaza (masochism-atitudine a cuiva care găsește satisfacție în propria-i suferință).

    Aprilie 6, 2010 la 9:43 pm

  3. Doc-mana

    : )) eu inteleg ce spui tu, dar nu chiar tot. de aceea vin cu intrebari suplimentare, sa ma luminez. intreb, nu acuz, asa cum faci tu.

    Aprilie 6, 2010 la 9:48 pm

  4. ei na…. si vrei sa te cred.

    Aprilie 6, 2010 la 9:49 pm

  5. Stefan

    Doc-mana nu vrei sa ne scotem fiecare barna din ochi inainte de a scoate paiul dela fratele ori sora noastra,ar fi mai minunat sa cumparam ulei pt.candele pana nu se inchide harul.

    Aprilie 6, 2010 la 11:24 pm

  6. Gabriela

    Ziditor articolul…mersi mult!

    Aprilie 7, 2010 la 1:58 am

  7. VDFilip

    Dana,nu prea sunt de acord cu tine cand spui ca fecioarele nechibzuite au fost neserioase. Stii de ce spun asta? Fiindca vad ca lumea se pricepe cu un grad inalt de seriozitate sa faca lucruri gresite, sa o ia pe alaturi, sa confiste religia pt anumite interese, sa practice rautatea in locul intelepciunii ori minciuna sau deformarea, etc, etc… Mai observ ca lumea se inrobeste cu atata placere cu moloz de simboluri, se razboiesc oamenii intre ei si se nenorocesc pe altarul simbolurilor si chiar cu ajutorul lor. Au o intelepciune uriasa cum sa fie cat mai neintelepti, adica mai departe de intelepciunea pe care o poate da Dumnezeu. Eu personal nu cred ca Dumnezeu da un dar special cuiva pana cand respectivul nu depune toata vointa si efortul sa foloseasca intelepciunea ce i-a dat-o Dumnezeu in asa fel incat sa il conduca spre intelepciunea Lui Dumnezeu. Si o picatura de intelepciune daca are cineva si vrea sa il gaseasca pe Dumnezeu ii este de folos fiindca scrie in Biblie ca pe calea catre Dumnezeu nici prostii nu se ratacesc. Atunci cine sunt cei ce se ratacesc? Eu cred ca acei ce au facut pact cu duhurile rautatii pt care isi dezvolta cu patos si ultima picatura de, sa-i zic asa intelepciune si pe care Dumnezeu o considera deja nebunie. E dulce tare pt unii nebunia rautatii pana intr-acolo ca o fac cu Biblia in mana ca si cum ar vrea sa-si incerce puterile si cu Dumnezeu. Daca ai incercat sa iti imaginezi comportamentul celor neintelepte apoi nu pot sa mi-l explic altfel decat prin aceasta nebunie a rautatii in care se asimileaza si apatia lor pana si fata de propria soarta. Atunci nechibzuinta lor, neintelepciunea lor poate fi inlocuita cu cei ce sunt datori sa le impartaseasca iubire? Nu toti sunt apostoli, nu toti prorocesc, etc, etc, dar vedem ca in zilele de pe urma nu toti au ulei de vanzare😉

    Aprilie 7, 2010 la 6:43 am

    • Filip,
      Ai dreptate, pot fi doua categorii de fecioare nechibzuite, o categorie pe care am prezentat-o eu si una pe care ai prezentat-o tu, au multe in comun, cele din categoria ta sunt mai unse cu alifii, dar in realitate sunt surori gemene cu cele din categoria mea 😉

      Aprilie 7, 2010 la 11:29 am

    • Doc-mana

      vilipas, tu ai ulei de vanzare? nu stiam ca uleiul asta se vine.

      Aprilie 7, 2010 la 11:32 am

  8. VDFilip

    Doc-manutza (daca mai scriu asa pana la urma s-ar putea sa gresec niscai litere si sa scriu „sarut-manuta” :-))) ) Nu risc sa-ti spun daca am au ba ulei de vanzare pana nu te lamureste cineva din biserica unde se gaseste ulei de vanzare. Nu vreau sa intru in conflict cu Biserica la acest capitol. Poate dand zeciuiala strict la biserica primesti ceva in schimb. Daca stiti cumva mai intai vreo bis unde s-a lamurit aceasta chestiune, spuneti-mi si mie. Cei care vand ulei s-ar putea sa fie acei din categoria: nu am prorocit noi in Numele Tau, nu am scos draci, nu am facut cutare si cutare si totusi li se va spune plecati de la mine.Si s-o fi gandit Isus ca mai bine ar fi vandut altora uleiul primit daca tot n-au stiut sa-l foloseasca si spre mantuirea lor sau sa-l fi dat gratis pt a-si face prieteni care sa-i primeasca in corturile vesnice fiindca au facut in felul acesta sa primeasca pe nedrept aceasta bogatie. Ma gandesc ca scopul cu care da Dumnezeu daruri cuiva (a nu se confunda darurile cu talentele), este sa fie in primul rand pt consolidarea spirituala a celui care le primeste. Un motiv si o parghie in plus prin care sa-si asigure mantuirea.
    Doc-mana, uleiul asta vine, dar nu vine nechemat, adica cerut. :-))) Scrii cu viteza prea mare, mai fac si io asta, dar daca ma mai botezi (botezesti) mult nasul tre sa plateasca in evenimente de felul acesta. Erau asa simpatice niste persoane ce le-am cunoscut si care nu se exprimu bine in limba romana. Auzeam de multe ori cum spun: Domnul sa te binecuvinteaza! Te-ai predat si tu la biserica? Pai biserica ia cumva prizonieri cu de-a sila? Ce as fi putut eu oare sa fac pt asemenea persoane cand culmea, au avut sansa sa scape din prizonierat de la rusi? Poti sa le dai ulei cat sa si inoate in el si atunci nu as fi facut altceva decat sa-i inec ca nu ar fi putut sa-l care tot si nici n-ar fi stiut sa inoate in el.

    Aprilie 7, 2010 la 1:33 pm

  9. Doc-mana

    filipas, ai spus ca „in zilele de pe urma nu toti au ulei de vanzare”, de parca l-ati vinde voi toti. care? nu stiu. adica eu n-am auzit pe nimeni sa spuna c-are ulei dintr-acesta de vanzare, afara de cristos domnul. si asta e f lamurit in multe biserici, atat penticostale cat si baptiste. restul nu ma prea intereseaza.
    deci chiar nu stiu de unde le scoateti ori pe unde umblati de va vin astfel de idei. te rog mai mare atentie la cum scrii. posibil ca nu stii a te exprima corect.
    si nu am trebuinta sa ma inveti. tare nu te-as sfatui nici pe altii. : ))
    ah! poti sa-mi spui de fiecare data cand mi te adresezi, saru’ mana.
    ps comprima-ti cumva postarile, altfel n-o sa te mai citesc. e prea mult, iar cand ajung la sf, nu mai tin minte ce ziceai la inceput.

    Aprilie 7, 2010 la 7:55 pm

    • VDFilip

      Doc-manuta am sa-ti spun sarut-manuta daca imi vei spune cu cat iti vinde Domnul Isus kg sau pipeta de ulei. Pana acum nu am mai auzit ca Domnul Isus vinde acest ulei. Dar na, stiu ca te-ai enervat si de aceea ai facut asemenea greseala. Imi cer scz fiindca nu am de ce sa te urasc si cu atat mai mult sa te fac sa pacatuiesti. Ma ierti?pls!

      Aprilie 7, 2010 la 10:57 pm

      • Doc-mana

        3 pipete la 1 leu. te iert.

        Aprilie 7, 2010 la 11:10 pm

  10. Stefan

    Doc-mana nu te forteaza nimeni sa citesti,ar fi minunat daca ai mai citi si Biblia!

    Aprilie 7, 2010 la 8:57 pm

  11. Doc-mana

    asa (o sa) fac.

    Aprilie 7, 2010 la 9:06 pm

  12. VDFilip

    raspuns perfect. ai folosit bn cunostiintele din Biblie. Numai ca asta e un fel de tranzactie nu este vanzare. Nu-i bine nici asa spus, dar na. Si pipetele daca nu te grabeai ar fi tre puse intre ghilimele.

    Aprilie 7, 2010 la 11:20 pm

  13. Doc-mana

    da. iar tu m-ai taxat pt ca le-am uitat. ghilimelele.

    Aprilie 7, 2010 la 11:23 pm

  14. VDFilip

    Nu pt ca le-ai uitat ci pt ca te grabesti. Si asta se intampla fiindca mai esti supart/a. Iti urez noapte buna cu pace deplina. Ai acum un stimulent si pt un somn usor. Pacea Domnului Isus sa-ti fie din belsug, Amin!

    Aprilie 7, 2010 la 11:36 pm

  15. Doc-mana

    multumesc. asemenea si tie.

    ps eu ma supar greu si-mi trece repede.

    Aprilie 7, 2010 la 11:42 pm

  16. VDFilip

    Aprilie 8, 2010 la 12:48 pm

  17. Doc-mana

    dor(inut)a mama, dupa ce inveti sa scrii corect, poate discutam. despre ce si cum vorbesti, n-am pretentii.

    Aprilie 8, 2010 la 1:01 pm

  18. Stefan

    Doc-mana tu nu poti sa faci ceva mai bun decat sa intri in polemici cu oamenii?,are dreptate Dora,s-au tu esti exceptia care intareste regula?

    Aprilie 8, 2010 la 2:06 pm

  19. Stefan

    Esti o fecioara inteleapta!,foarte!!!

    Aprilie 8, 2010 la 2:10 pm

  20. Doc- mana
    singura mea intrebare in ce te priveste, e cand te vei opri, sau daca te vei opri…

    Aprilie 8, 2010 la 2:23 pm

  21. VDFilip

    Doc-mana! 3″pipete” intr-un leu sau + 1 leu restul credinta+nadejde+dragoste. Incearca si tu si noi toti sa avem grija si de „restul”.
    Ai fost manioasa si pe mine. E clar. Dar io chiar nu vreau sa aduc vreun prejudiciu niciunui credincios. Sunt cateva lucruri ce vreau sa le semnalez si sper sa o pot face spre binele tuturor nu in dauna. Chiar daca ustura adevarul de multe ori si eu am incercat de multe ori sa trec cu vederea cu speranta ca lucrurile vor merge pana la urma pe un fagas corect. Nu uita ca michiduta si ai lui stiu de multe ori Biblia mai mult decat noi. De ce au luat la cunostiinta de ea? Crezi pt a face binele? Nicidecum, ci pt a invata cum sa nimiceasca si sufletul nu numai trupul.Apoi slugile lui sa se umfle in pene ca daca au reusit ceva Dumnezeu nu exista ori a fost invins. Uite ca daca iese la iveala cum ca am stiut tot timpul cum lucreaza iar ei au crezut ca suntem niste dobitoace care cred in Dumnezeu, primul semn ca se inseala amarnic este acesta ca nimic nu poate sta ascuns cand Dumnezeu vrea sa le scoata la iveala faptele. Prin aceasta implicit le dovedeste ca deja exista o judecata asupra raului si urmeaza o pedeapsa. Daca am incercat si io sau si noi ceva este sa ajutam cat putem si sa atragem atentia asupra posibilelor piedici. Sa fie mai usor de depasit aceste piedici si sa scape de complicatii. Sa fie atenti la diferite capcane care au fost ticluite, instalate si instrumentate cu mare inginerie printre credinciosi. Chiar nu ai nimic de pierdut daca ma crezi. S-ar putea sa ai daca nu ne hartuiesti. Aia tu stii, dar vezi bine ca si hartuiala aia ne prinde bine in oarecare masura. Cred ca ai avea si tu de castigat daca ne ajuti rugandu-te pt noi ca acolo unde nu facem bine sau destul de bine sa fim ajutati de Dumnezeu.Uite am avut numeroase ocazii in viata sa vad ca cineva vrea sa acopere crimele spunand ca va veni slijitorul Domnului sa de faptele pe fata. Numai ca acel sau acei slujitori nu au fost ai Domnului ci slujitori de criminali ce plasa vina tot asupra victimelor. Pur si simplu le-a fost o distractie nebuna sa stalceasca adevarul, sa batjocureasca si sa ucida. E subtirel tare hotarul intre baricade iar pe acest hotar nu prea ai cum sa faci echilibristica mult timp. Se pot intampla doua lucruri daca face cineva echilibristica pe acest hotar: ori sa cada unde nu i voia ori sa sara unde ii este voia.

    Aprilie 8, 2010 la 3:17 pm

  22. Doc-mana

    faceti acuzatii la adresa bisericilor si crestinilor, iar daca pun intrebari, la care nu ati raspuns, incepeti cu injurii.
    viata frumoasa!

    Aprilie 8, 2010 la 4:28 pm

  23. Stefan

    Doc-mana la adresa crestinilor?,s-au la cei care âi duce pe campii aride unde nu au apa nici hrana?,in special pastori neoprotestanti care jupoaie fara nici macar un pic de rusine,nu spun frica de Dumnezeu.

    Aprilie 8, 2010 la 5:41 pm

  24. VDFilip

    Daca te simti injurat/a doc-mana ca am incercat sa icnim in front, atunci cum tre sa se simta altii care au platit si platesc si astazi pana la sange pt credinta lor? Ce ai vrea sa-ti raspundem cu lux de amanunte? Nu vorbim pt vei care fac rapoarte si iscodesc pana doar-doar o sa spunem cum ar vrea ei. Dam doar un capat de gandire pt cei care vor sa-si puna mintea la contributie mai departe fiindca sund datori sa o faca. E situatia lor la mijloc si imprejurarile prin care vor trece vor avea specificul lor in parte. Fiindca amintea Stefan de pastori, stii ce faceam io cand voiam sa vad cat de curat este cel pe care imi predica ani si ani de zile la amvon, ma apasa si nu il intereseaza niciodata prin ce am trecut ori trec? Eram atent si ma straduiam sa tin minte cat s-a dat exemplu pe el insusi cu ce a suferit pt Hristos si sa se dea ex. cum a reusit pt a le ridica moralul enoriasilor nu sa-i tina in vesnica invinuire pt ce se intampla. Uite, tu in bis ta nu ai observat ca daca se intampla ceva rau vreunuia tot mortul este vinovat? Daca nu este el, atunci pica vina pe Dumnezeu. Asa stiu sa ticluiasca teoria ca il fac pe Dumnezeu administratorul acelei nenorociri de parca ar fi Dumnezeu un criminal. Numai dracu si acolitii lui n-au vazut nimic, nu stiu nimic, nu pricep nimic cand si cand sunt pusi sa mai si tamaduiasca vine cu sticluta de fiere ca la Isus pe cruce. Ia sa iei bine seama de acum inainte si nu vei mai avea nevoie de atatea lamuriri. Si cand vei fi observata ca ai luat lucrurile sub lupa le vei zgandera linistea unor preafericiti. Ai venit cu sloganul: „dar tu ce ai facut in biserica ta?” Pai io personal am fluierat rau de tot. Posibil sa se fisurat timpanele multora. Nu ne incurajezi te rog si pe noi si sa ne spui tu ce ai suferit pt Hristos si cum ai razbit pana acum,pls?

    Aprilie 8, 2010 la 7:59 pm

  25. maricel

    doc mana cate clase ai? depasesti trenu’? vad ca ii intrebi pe altii? tu cum stai cu esprimarea!? tot asa stai si cu uleiuuu, probabil…

    Aprilie 9, 2010 la 2:56 am

Lasă un răspuns

