ROSE

Adevarul Bibliei despre CINĂ (2)

Din pasajul pe care l-am scris in partea 1 AICI, se poate intelege gresit ca oamenii erau bolnavi, neputinciosi si nu putini dormeau din cauza ca luau cina intr-un mod gresit, si asta vad ca e perceptia in biserica, doar ca ceva nu e logic, adica nimic nu e logic.

Ce inseamna cina? Jertfa lui Isus! Ce a facut Isus pe cruce? A luat pacatul, boala si blestemul, nu? Si atunci de unde pana unde cineva poate lua cina si se poate trezi cu boala, neputinta, si adormire, din moment ce cina, care reprezinta jertfa lui Isus tocmai lucrurile astea le-a rezolvat.

Oamenii astia erau bolnavi, neputinciosi si nu putin dormeau, tocmai pentru ca nu intelegeau semnificatia cinei, ei erau deja bolnavi inainte sa ia cina, si luarea cinei nu schimba cu nimic starea lor pentru ca de fapt ei nu deosebeau acest act de o mancare obisnuita, sau nu intelegeau ce e in spatele acestui act. Fie ca erau neglijenti sau nu stiau, ei nu beneficiau de esenta cinei, si anume eliberarea de lege, de blestem, de boala, de pacat, si ramaneau tot bolnavi, neputinciosi si adormiti.

Ce am obtinut prin jertfa lui Isus? Iertare, vindecare, eliberare, aprovizionare in toate aspectele vietii…. exact asta sta in spatele cinei, dar daca nu esti constient de lucrurile astea, si nu sti ca ai dreptul la ele, daca cina ti se pare un act banal strict simbolic, cu atat te alegi cu simbolul, iti astamperi cel mult foamea si setea naturala, dar daca sti ce e in spatele cinei, in spatele jertfei lui Isus, atunci rezultatul e cu totul altul. Deosebesti cina de ceva banal, simbolic, traditie, si intelegi ce inseamna ea de fapt, primesti acele beneficii care in caz contrar nu apar si tu ramai tot bolnav, neputincios si adormit.

Pavel le spune ceva de genul „mai oamenilor, deosebiti odata si voi trupul lui Hristos, intelegeti odata ce inseamna asta, ca sa scapati de boli, de neputinta si sa va treziti, uite pentru ca nu deosebiti trupul lui Hristos, sunteti bolnavi, neputinciosi si dormiti”

De fapt nu ti se poate intampla nimic rau daca iei cina, nu ai cum sa iei jertfa lui Isus si sa te tresesti cu blestemul pe cap, e imposibil. De luarea cinei nu este legat nici un blestem, eventual este legat ramanerea in blestem, dar cu nici un chip nu poti sa te trezesti cu un blestem nou din cauza cinei.

Da, se poate sa ramai in blestemul in care esti, luand cina, dar nedeosebind trupul lui Hristos, neintelegand in ce consta jertfa lui Isus, de fapt rezultatul sa fie zero, sa iti bei osanda proprie, boala, neputinta, te osandesti singur la perpetuarea acestor stari din viata ta. Blestemului care e deja existent poti sa ii prelungesti viata prin faptul ca habar nu ai ce inseamna ca Isus a murit pentru tine. Si in nestiinta asta ne balacim cu totii mai mult sau mai putin, stim cu mintea dar in duhul nostru e un ghiveci, insa slava Duhului Sfant, ca ne lumineaza treptat si ne invata cine e Isus, ce inseamna jertfa Lui si cum trebuie sa traim ca si copii ai lui Dumnezeu, care sunt drepturile si mostenirea noastra in El.

Cei care au impresia ca marturisirea rezolva problema lor in ce priveste cina, in cazul in care au gresit, vreau sa ii intreb daca sunt siguri ca marturisindu-se au enumerat toate pacatele, adica absolut toate, si alea facute din nestiinta? Niciodata nu poti fi sigur ca ai marturisit tot, s-ar putea ca inclusiv atunci cand astepti sa ajunga paharelul cu vin si painea pe rand la tine in biserica, sa iti treaca prin cap ganduri aiurea si in cazul asta ce te faci? Daca teoria asta ar fi adevarata cred ca unul nu am mai scapa cu viata, dar slava Domnului nu e asa.

De ce crestinii din biserica primara luau zilnic cina? Sa fi fost doar o moda, se plictiseau si au mai bagat si acest obicei in program? Sau cumva sa fi fost ceva vital pentru viata lor de crestin? De ce crestinii din ziua de azi iau cina cel mult o data pe luna, si nu in fiecare zi? A scazut in importanta cina? Daca cina este o chestie strict simbolica, ne putem permite sa o luam odata pe luna, daca nu nu.

Anunțuri

28 responses

  1. Adrian

    Spuneai: „…Oamenii astia erau bolnavi, neputinciosi si nu putin dormeau, tocmai pentru ca nu intelegeau semnificatia cinei, ei erau deja bolnavi inainte sa ia cina, si luarea cinei nu schimba cu nimic starea lor pentru ca de fapt ei nu deosebeau acest act de o mancare obisnuita…

    Daca erau bolnavi inainte sa ia cina, oare cand s-or fi imbolnavit? Au venit la Cristos, s-au botezat (ca altfel nu luau cina totusi, nu?), si au ramas bolnavi pana la cina?

    Daca-mi vei spune ca astia s-au imbolnavit probabil intre timp pentru ca nu au stiut cum sa revendice sanatatea divina dar nicidecum in urma luarii cinei fara constientizarea necesara acestui act, atunci de ce Pavel pune legatura de cauzalitate intre boala si modul cum luau acestia cina?

    1 Corinteni 11:29-30  Căci cine mănâncă şi bea, îşi mănâncă şi bea osânda lui însuşi, dacă nu deosebeşte trupul Domnului.
    Din pricina aceasta sunt între voi mulţi neputincioşi şi bolnavi, şi nu puţini dorm.

    Atentie la context Dana! In rest e ok abordarea…

    August 28, 2010 la 12:37 pm

    • Adrian

      Adica Pavel nu zice ca din alta pricina sunt aia bolnavi ci din pricina aceasta: isi mancau si beau osanda. Boala este o osanda, nu?

      August 28, 2010 la 12:43 pm

      • VDFilip

        Adrian, nu pune problema ca si cum aceia ar fi fost la prima cina. a-si bea osanda lui insusi mi se pare tare dificil de inteles ce a vrut sa spuna exact. poate sunt de vina traducerile. or fi scapat cv.

        August 28, 2010 la 12:49 pm

      • da boala e o osanda, aici se spune „isi bea osanda lui insusi” nu osanda lui Dumnezeu. Omul se osandeste singur, prin nestiinta, poporul Domnului piere din lipsa de cunostinta, se osandeste la o boala, neputinta si adormire spirituala, prin faptul ca nu deosebeste cina si nu beneficiaza de binecuvantarile care ii stau la dispozitie.

        August 28, 2010 la 12:57 pm

  2. asta ma gandesc si eu, nu era prima data cand oamenii astia luau cina, dar o luau fara rezultat, Pavel vrea sa le arate ca poate fi un rezultat din luarea cinei, si ca nu trebuie sa ramana bolnavi, neputinciosi si adormiti

    August 28, 2010 la 12:52 pm

    • Adrian

      Ok, Dana, sunt de acord cu pozitia exprimata, adica ca poti RAMANE in osanda. Totusi TEXTUL lui Pavel spune „din pricina aceasta”! Din ce pricina sunt ei bolnavi? Deductie logica simpla pe text: pentru ca isi luau osanda singuri prin atitudinea gresita fata de actul cinei. Adica textul nu vorbeste despre o ramanere in osanda ci de o cauza directa a osandei: modul cum au luat cina. Daca ar fi stat treaba cum spui tu in cazul Corintenilor mustrati de Pavel, atunci nu le-ar mai fi zis ca din cauza ASTA sunt ei bolnavi. Intelegi?

      Totusi este perfect plauzibil ca unii oameni sa vina la biserica mimand religiozitate, sa devina chiar membri dar sa ia cina ca pe o simpla servire la restaurant. Dar, repet, conform cu exprimarea lui Pavel nu despre asemenea oameni vorbea el in cazul dat. El atrage atentia clar prin ce spune ca din cauza luarii cinei in modul incorect poti sa te alegi cu osanda (boala etc.). E ca si cand ar zice: pentru ca ati sarit de pe balcon, d-aia v-ati spart capul! Simplu! De cand ai inceput sa practici „sportul” saritului de pe balcon pana ti-ai spart capul e alta discutie… si cred ca nu atat de importanta.

      August 28, 2010 la 2:39 pm

  3. Adrian

    Pentru Filip:

    Versetul 29
    ὁ γὰρ ἐσθίων καὶ πίνων ἀναξίως κρίμα ἑαυτῷ ἐσθίει καὶ πίνει, μὴ διακρίνων τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου.

    kree’-mah = a decision (the function or the effect, for or against [“crime”]): – avenge, condemned, condemnation, damnation, + go to law, judgment.
    Orice traducere spune ca e vorba de osanda, judecata. Mai precis, condamnare (adica pronuntarea unei pedepsei unei judecati). Vezi cat de apropiat e termenul grecesc de un cuvantul romanesc „crima”?

    Uite si alte traduceri (le dau mai mult pentru modul in care e luata cina, pt. ca in romana lipseste termenul):

    NET ©
    For the one who eats and drinks without careful regard 1 for the body eats and drinks judgment against himself.

    NIV ©
    For anyone who eats and drinks without recognising the body of the Lord eats and drinks judgment on himself.

    NASB ©
    For he who eats and drinks, eats and drinks judgment to himself if he does not judge the body rightly.

    NLT ©
    For if you eat the bread or drink the cup unworthily, not honoring the body of Christ, you are eating and drinking God’s judgment upon yourself.

    MSG ©
    If you give no thought (or worse, don’t care) about the broken body of the Master when you eat and drink, you’re running the risk of serious consequences.

    BBE ©
    For a man puts himself in danger, if he takes part in the holy meal without being conscious that it is the Lord’s body.

    NRSV ©
    For all who eat and drink without discerning the body, eat and drink judgment against themselves.

    NKJV ©
    For he who eats and drinks in an unworthy manner eats and drinks judgment to himself, not discerning the Lord’s body.

    August 28, 2010 la 2:57 pm

    • VDFilip

      sunt de acord ca este vb de osanda. nush cum se intelege a-ti manca sau bea propria osanda:
      1. a te hrani din(cu) osanda, a te intoxica
      2. a devora osanda, a o nimici, a fi mai tare ca ea, a o hali…
      na ca nush cum sa mai zic, dar expresia asta a bagat multa abureala in capu nostru.
      io chiar nu sunt sigur in ce sens a vrut sa fie pusa aceasta expresie. ei, slava d-lui ca nu asta m-ar tine pe mine pe loc….

      August 28, 2010 la 3:35 pm

      • Adrian

        No, acum tre sa intelegegem cand e o figura de stil…
        Ideea e cat se poate de clara: Iei cina cu lipsa de respect, fara constiinta simbolurilor implicate, fara starea spiritula potrivita etc., atunci te poti alege cu judecata aplicata chiar in viata pamanteasca.

        August 28, 2010 la 8:36 pm

  4. Adrian

    Sunt simboluri dar incarcate cu putere spirituala reala. Daca iti trebuie credinta ca sa beneficiezi de binecuvantarile promise in ele, in schimb, nu iti trebuie credinta ca sa „beneficiezi” de osanda izvorata din utilizarea lor necorespunzator.

    Si chivotul din Templu era pana la urma un simbol. Totusi cei ce se atingeau de el altfel decat voia Dumnezeu incasau pe loc osanda. Amintiti-va de fii lui Aron care au folosit cadelnitele (alte simboluri) sa aduca foc STRAIN pe altar…

    August 29, 2010 la 11:19 am

  5. VDFilip

    Prea aduceti lucrurile pe fagasul simbolismului. Si asta pana la urma duce sigur la idolatrie prin diferite complicatii. Simbolismul nu vad sa aibe valoare decat de informare. El mai este utilizat si ca un teren anterior celui de bataie propriuzis. Aici in simbolism se duc si diferite actiuni de identificare a lucrurilor. Cata vreme nu delimitam simbolismul cu puterea actiunii in sine, nu am facut nimic. Botezul nu este numai un simbol ci un act de legamant de unde incepe nasterea din nou, sau prin care tre sa aibe loc nasterea din nou.
    Chiar si lucrurile neinsufletite care dau un sunet, fie un fluier sau o lauta: daca nu dau sunete deslusite, cine va cunoaste ce se canta cu fluierul sau cu lauta? (1Cor.14:7)
    Cina este intr-adevar un act, o actiune, nu neaparat numai de simbolizarel ci o actiune de perpetuare, de intarire, de revigorare a lucrurilor incepute. Au consistenta, au si putere. Nu au consistenta, raman cai verzi pe pereti, raman simple simboluri care prin proba obisnuintei nu mai incanta pe nimeni cu timpul. Desigur ca primul beneficiar este persoana care practica cina si prin credinta ia nastere consistenta de care vorbeam si in urma careia se pot intampla multe lucruri frumoase, chiar minuni. Prin cina se spune clar ca este si o actiune de vestire a mortii si invierii Domnului Isus. Din punctul asta, cand tre sa vestesti deja si invierea Domnului Isus, apoi tre sa se vada ca e viu. De aici nu te mai poti juca sau alinta cu simbolurile si cu dogma, cu scamatoriile si cu procedurile laice sau demonice. Ori cu unele, ori cu altele. Incepand de la cele mai marunte lucruri in particular si pana la cele mari pe plan general incluzand doctrine, biserici si diplomatii, ti se face parul maciuca daca analizezi la rece pe ce prapastie am dus si simbolismul si actiunile si religie si credinta si tot.

    August 29, 2010 la 11:30 am

  6. Adrian

    Daca e sa vorbim despre simboluri, mai este un simbol interesant destul de neglijat in majoritatea bisericilor evanghelice: spalarea picioarelor.

    Dana a subliniat foarte frumos una din importanta amintirii cat mai des a jertfei prin impartasire: intarirea in credinta si fagaduintele izvorate din jertfa. Oare ce ar fi daca ne-am aminti tot la fel de des (Isus a spalat la „cina” picioarele ucenicilor) despre slujirea noastra catre altii? Slujire dezinteresata, chiar fata de posibili tradatori… Ce ar fi daca periodic ne-am aminti ca Regele Universului s-a smerit intr-atat incat sa spele niste picioare, treaba de rob?

    Eu sunt unul dintre cei ce cred ca si spalarea picioarelor este la fel de importanta ca si cina,nu din frica unei pedepse daca nu o faci, ci din pricina binecuvantarilor izvorate din acest simbol.

    Poate ca unii vor zice ca prefera sa o faca practic in spitale, intr-o cana de apa etc. Foarte bine, dar o faceti periodic? Asa cum o faceau primii crestini? Tocmai pentru ca omul obisnuieste sa uite, cred ca din cauza asta Isus a instituit unele simboluri spre a fi facute periodic.

    1 Timotei 5:10  să fie cunoscută pentru faptele ei bune; să fi crescut copii, să fi fost primitoare de oaspeţi, să fi spălat picioarele sfinţilor, să fi ajutat pe cei nenorociţi, să fi dat ajutor la orice faptă bună.
    Se pare ca primii crestini tineau cont si de asta…

    August 29, 2010 la 11:36 am

    • VDFilip

      Vezi Adriane, toata lumea este tentata sa puna in fata simbolismul. El are loc undeva inainte de alte lucruri, dar valoarea lui este doar de a informa. Io inteleg ca prin spalarea picioarelor nu tre intretinut un simbol. Un simbol intretine alt simbol.,, impletind lantul slabiciunilor si al idolatriei daca ne dedicam sau ne inchinam simbolurilor. Nu ne putem inchina unui Isus simbol, un Isus mort de exemplu. Spalarea picioarelor simbolizeaza sau mai bine zis indica pana unde duce nu sacrificiu ci de fapt dragostea. Asta ca tre luate lucrurile de la A la Z. Si spalarea picioarelor de fapt este o actiune de a sparge ghiata cand e vb de neindemanare in a te apleca la slujirea aproapelui, este o actiune de mentinerea dexteritatii in acest sens, este un antrenament care iti da pana la urma o anumita forta. Daca privim lucrurile in acest fel, atunci vom face acest antrenament cum tre si se poate atunci spera la rezultate rezonabile. Una este sa slujesti pe cineva numai de undeva de sus, alta este sa te stii apleca si mai jos spre a-i cuceri si cladi sufletul aproapelui. Hai sa mergem la bis, luam impartasania de fiecare data si venim multumiti acasa ca am indeplinit dorinta Domnului de a intretine datina sau simbolurile. Si din asta ce iese bun? Asta il interesa pe Domnul Isus? Pt asta a murit, sa salveze simbolurile sau pe noi?. Daca nici la neo nu a fost inteles cum e si cu spalarea picioarelor ci s-a mers pe ideea ca e doar un simbol, sigur ca ea ajunge pe cale de disparitie.

      August 29, 2010 la 1:03 pm

      • Adrian

        Dragul meu Filip, cand folosesc cuvintul simbol il folesc corect si fac distinctia intre semnificatie, porunca si rolul implinirii respectivelor acte. Hai sa nu ne incurcam in cuvinte. Vezi foarte limpede ca pun accentul pe relatia cu EL in tot ceea ce facem la cina, botez, spalare si restul…

        Ce am scos in evidenta cu privire la spalare e faptul ca este la fel de importanta ca si cina in ce priveste pilda data si amintirile spirituale continute, si nu doar atat, dar cred ca si ca practica.

        Asa cum nu ne e deajuns sa luam cina doar in gand, tot asa si cu spalarea picioarelor. Daca vrem sa le facem doar in inima noastra substituindu-le cu alte actiuni sau ganduri… abea atunci cred ca vom cadea in capcana super simbolismului!

        August 29, 2010 la 1:26 pm

      • Adrian

        La martorii lui Iehova cina a devenit atat de „simbolica” incat trec pur si simplu paharul de la unul la altul fara sa mai bea din el. E drept ca ei au si o problema doctrinara conform careia daca nu fac parte din cei 144000 atunci nu au voie sa bea sau manance…

        Dar simbolic o fac totusi… 😛

        August 29, 2010 la 1:29 pm

      • Adrian

        Orice se poate transforma intr-un legalism daca nu tinem la relatia cu EL. Am citit de curand un comentariu pe un forum despre spalarea picioarelor. Acolo spunea ca asta poate degenera in legalism si ca ucenicii nu au practicat asta… Si „cina” poate degenera in legalism asa cum sugereaza si articolul Danei, insa de practicat, se pare ca ucenicii practicau spalarea ca si „cina”. Tocmai am dat mai sus un verset unde se vede asta.

        Daca spalarea se practica din considerente igienice si pentru ca asa era obiceiul vremii… posibil. Insa cu atat mai mult arata ceva! Unul din comentatori de pe forum spunea ca pe la tara spalarea e ceva destul de urat (estetic si olfactiv), pai na… tocmai din cauza asta nici un apostol nu a vrut in seara cu pricina sa fie primul la spalare. 😛
        Sunt constient ca astazi spalarea in sine nu mai are pentru noi o importanta practica (poate doar pentru unii certati cu sapunul) insa slujirea in sine pentru aproapele ar trebui sa depaseasca si granitele dezgustului…

        August 29, 2010 la 2:06 pm

  7. Adrian

    Daca nu avem nevoie sa ni se aduca aminte sa slujim printr-un astfel de gest simbolic, atunci de ce am mai avea nevoie sa ni se aduca aminte de jertfa lui Cristos tot simbolic?

    Daca azi avem apa si sapun la discretie, de ce nu am folosi niste reminder-e ca sa ne aduca aminte? Eventual niste poze dupa tablouri cu rastignirea undeva pe frigider sau pe dulap ca sa dam cu ochii zilnic de ele…

    Serios, nu v-ati gandit ca si actul „cinei” e demodat in sine? Atunci oamenii nu aveau metodele noastre. Putini care aveau acces si la o bucata de papirus… era deci justificat sa organizeze „reminder-e” publice.

    Daca e sa reducem totul la justificari de genul acesta, nu cumva pierdem ceva din valoarea spirituala a acestor acte? Oare nu cumva rolul lor nu era unul pur tehnic (spalat sau amintit) ci trebuiau sa ne conecteze la o atitudine si stare spirituala?

    August 29, 2010 la 6:08 pm

  8. VDFilip

    Pai amintind de telenovela am deschis o poarta de a studia modernismul din zilele noastre care ne ucide cu picatura chinezeasca. Fereasca Domnul daca am scapa intr-un context istoric ca cel din vremea Domnului Isus. Ce s-ar face surorile si gospodinele noastre fara manichiura de ex? :-))) Sau ce s-ar face fratii nostri fara masina la poarta? Ce buna dispozitie ar mai avea sa slujeasca pe cineva. Cu tot modernismul care ne face din ce in ce tot mai comozi, nu ne-ar da mana sa frecam ciorapii cuiva cu mana de ex, ca nu ne-ar place nici pe ai nostri sa-i frecam pana la urma. Daca tot aruncam vina pe modernism apoi s-o aruncam cum trebuie. Noroc ca avem pe cine da vina in cazul asta. In familie putem da vina pe sotie, pe sora sau pe mama daca se intampla sa dam peste ciorapi murdari, dar daca incercam sa gasim hiba la lucrurile mari si cu insemnatate care nu poti sa o iei ca pe jucarie, apoi atunci de la lucrurile marunte se cunoaste cat e de buna ziua inca din zori. Daca mai poti face spalarea picioarelor in biserica, inca e un semn ce da sperante. Fiziologic, fiecare o sa fie mai grijuliu sa nu ii puta picioarele cand se descalta si atunci isi va spala si adisasii nu numai ciorapii. :-)))) Sa ne gandim si la alte efecte benefice. Poate mai multi s-ar osteni sa se roage Domnului sa ia cina cat mai multi, daca se poate toti, ca atunci sunt sanse mai mici sa vina careva cu adidasii puturosi la bis si s-ar stradui sa nu faca pe careva sa pacatuiasca si sa nu se poata impartasi din cauza lui. :-)))) No, am spus si io cv nostim sa mai descretim fruntile, sa mai scapam un zambet. Dar serios, io vad o importanta deosebita in practicarea spalarii. Un bisturiu, ceva, ceva taie acolo putin, ciobeste un pic in firea veche. Nu prea iese ea cu fata asa odihnita dupa spalarea picioarelor.

    August 29, 2010 la 7:23 pm

    • Adrian

      Foarte tare! 🙂 😛
      Ai exemplificat f. bine!

      August 29, 2010 la 7:34 pm

  9. Adrian

    Pentru ca unii zic ca cina ar fi fost poruncita iar spalarea nu, m-am gandit sa revad textele cu pricina.

    Matei 26:26-30
    In acest pasaj nu gasesti nicaieri explicit porunca ca ucenicii sa repete ce a facut Isus peste veacuri. Daca as citi doar Matei as zice ca Isus le-a servit inainte de rastignire o pilda prin simboluri ca si in predicile sale si atat.

    Marcu 14:22-26
    Aici e la fel ca in Matei. Nu vad nicaieri o porunca specifica de a repeta asta pana va veni EL.

    Luca 22:14-20
    In acest text vedem doar in versetul 19 ceva ce ar putea fi interpretat ca porunca: „să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea”. Daca e sa ma iau doar dupa Luca as putea zice ca nu e inclusa neaparat o porunca ci poate ca Isus a vorbit la timpul prezent pentru apostoli.
    Postez si un link catre alte versiuni de Bibli la versetul 19:
    http://net.bible.org/verse.php?book=Luk&chapter=22&verse=19

    Textul care ne da lumina este unul paulin: 1 Corinteni 11:23-26
    In versetul 25, Pavel ne citeaza pe Isus astfel:”…să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea, oridecâteori veţi bea din el„! Ce rezulta din aceasta epistola? Rezulta ca ucenicii au inteles ca trebuie sa practice asta frecvent, ba chiar la orice masa unde exista o paine sau rodul vitei! iata de ce cred eu ca inaintasii luau cina chiar mai des de 365 de ori pe an… 🙂

    Acum despre spalare: Ioan 13:2-17
    Asa cum am vazut in celelalte evanghelii nici una nu arata negru pe alb explicit ca ar fi vorba de o practica poruncita/instituita in ce priveste cina. A fost nevoie de o epistola paulina pentru a constata ca biserica practica cina.
    Daca ne uitam acum la Ioan (singurul care nu vorbeste de „cina” ci de spalare), vedem in versetele 14,15 si 17 cateva exprimari ce ar putea fi interpretate tot ca porunca (sau instituire de practica): „si voi sunteti datori”, „v-am dat o pilda, ca şi voi să faceţi cum am făcut Eu”, „ferice de voi, dacă le faceţi”. Este adevarat ca exprimarile nu sunt foarte explicite, dar nici cele despre cina din Evanghelii nu sunt mai explicite ca astea despre spalare.

    Atunci cine ne poate spune daca spalarea era printre ucenici ceva la fel de practicat ca cina? Surpriza! Tot Pavel in 1 Timotei 5:10
    Vorba romaneasca: „daca n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit”! 🙂

    August 29, 2010 la 7:28 pm

    • Nu se pune problema ca cina ar fi doar o practica atata timp cat exista Ioan 6 unde Isus spune clar ca daca vrem sa ramanem in El trebuie sa mancam trupul Lui si sa bem sangele Lui. Cei carora le vorbea atunci nu au inteles despre ce vorbea. Dar noi, care stim finalul putem sa intelegem cum sa facem asta. Chiar daca nu exista epistola paulina tot faceam asta daca vroiam sa ramanem in El. Interesant este ca mai tarziu, cand a luat cina le-a explicat Domnul Isus ucenicilor ca daca nu ramane in ei nu au cum sa aduca roade.
      Spalatul picioarelor are semnificatia de pilda dar cina este un act mult mai profund. Cina nu este doar ceva ce iti aminteste jertfa Domnului Isus.

      August 30, 2010 la 4:21 pm

      • Cred ca ai dreptate in ce priveste importanta cinei fata de spalatul picioarelor. Argumentele date ilustreaza bine ce ai spus.
        Chiar daca nu este la fel de importanta ca cina totusi cum se poate intelege versetul in care Isus ii raspunde refuzului lui Petru?

        Ioan 13:8
        Petru I-a zis: „Niciodată nu-mi vei spăla picioarele!” Isus i-a răspuns: „Dacă nu te spăl Eu, nu vei avea parte deloc cu Mine.
        Eu banuiesc (nu am studiat profund asta) ca expresia „nu vei avea parte cu Mine” nu are valoare mantuitoare ci tine de rasplata, cu toate ca rasplata ar trebui sa o aiba cel ce slujeste si nu cel ce primeste slujirea…

        Dar daca totusi are valoare mantuitoare ca si Ioan 6 despre cina?
        De gandit…

        August 30, 2010 la 5:16 pm

  10. VDFilip

    Sa o luam acum si spiritual. Lu cine i-ar trece prin minte ca atunci cand dai peste un batran cu picioarele tremurande la spalare, sa ii atingi picioarele cu palmele, sa te rogi Domnului sa i le intareasca pana va trece la El in vesnicie? Sau cand descoperi alte nereguli cu ocazia spalarii? O de am fi stiut si de am fi putut sa tinem garda in adunare si in biserica sa lucreze numai Isus si nu altii din afara, poate nivelul spiritual in zilele noastre ar fi fost intr-adevar dupa voia Lui. Lu care pastor i-ar trece prin minte sa isi dea interesul ca toti enoriasii lui sa ii treaca prin maini pt spalarea picioarelor si sa se roage in timpul acesta sa-i incalte Domnul cu ravna Evangheliei pe toti? Incerc sa imi imaginez ca Domnului Isus, cand ar vedea din ce pozitie de smerenie si iubire se roaga cineva, cat de entuziasmat si cu tragere de inima ar asculta rugaciunile. Ei, acum va dati seama totusi de ce a spalat Domnul picioarele ucenicilor? De ne-am ruga macar pt aceia pt care putem sa ne rugam pt inceput, dar poate nu ne mai rugam nici pt ai nostri din familie.Daca am folosi toate trucurile vazute prin telenovele, tot nu ai putea sa incalti pe cineva cu ravna evangheliei pana nu ii pune Dumnezeu pe inima lucrul acesta. Dar noi suntem plini de noi si de speranta in tacticile noastre firesti, moderne si fara suflet sau suflare.

    August 29, 2010 la 7:56 pm

  11. Ati inceput o cearta de vorbe si ati pierdut mesajul cuprins in cele 3 articole pe tema cinei. Cel putin asa pare.

    August 29, 2010 la 8:29 pm

  12. Adrian

    Scuze pentru degenerarea in cearta de vorbe. Mesajul l-am prins si sunt de acord cu el. Chestiunile discutate erau doar remarci folositoare cred si completari.

    August 29, 2010 la 8:32 pm

  13. VDFilip

    ucenicule, nu e chiar o cearta de data asta. pare sa fie niste contraziceri, este suficienta flexibilitate, lipsesc definirile rigide si impunsaturile. Cu ceva bun cred ca ne alegem totusi din astfel de discutii, chiar daca am deviat de la subiect. Ce am discutat se poate racorda foarte bine la subiect si este loc si pt cei care vor sa comenteze asupra subiectului din articol. Eu ma bucur ca Adrian a pus problema spalarii picioarelor car e pe cale de disparitie fiindca asa poate ajunge si alte lucruri. Sunt de acord cu practicarea acestui lucru, si orice lucru care l-a practicat Domnul Isus e bine sa il practicam si noi. Eu am incercat sa schitez niste motive care sa impulsioneze evlavia in ceeace am putea face. Cine are idei mai stralucite….., de-abia astept sa le vad puse pe tapet. Sper ca nu am jignit surorile cu cv,. Imi cer scz pt orice eventualitate.

    August 29, 2010 la 8:44 pm

  14. desi topicul este de importanta vitala, desi ai promis si promisiunea e mai rea ca datoria, totusiiiiiiiiii….. unde e partea a 3a dupa 2 ani de la prima… nu de alta dar astept sa arunc parul 😛 (glumesc)

    Noiembrie 20, 2012 la 12:17 am

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s